RSS

Grolsch wederom het duurzaamste biertje

do, nov 21, 2013

Economie en Ondernemen

Uit het jaarlijkse bieronderzoek van merkenvergelijker Rank a Brand blijkt dat Grolsch het duurzaamste bier van Nederland is. Bavaria en Gulpener zijn de nummers twee en drie. Heineken is de meest opvallende afwezige in de hoogste regionen.

Rank a Brand bracht voor het onderzoek de duurzame prestaties op het gebied van klimaat- en milieubeleid van de vijftien bekendste biermerken in kaart en kwam tot de conclusie dat alle merken zich fors verbeterd hebben ten opzichte van vorig jaar. Vooral over de afname van het waterverbruik en de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje is Rank a Brand bijzonder te spreken. Groslch is de beste allrounder, terwijl Bavaria het zuinigst met water omgaat en bovendien de minste CO2 uitstoot. Gulpener is de grote uitblinker wat het gebruik van duurzame grondstoffen betreft.

Ambitieus investeringsplan Gulpener
Gulpener is in Nederland dé koploper op het gebruik duurzame ingrediënten en het gebruik van groene elektriciteit. De kleine brouwer heeft wel moeite om efficiënt te produceren, waardoor de CO2 uitstoot en het waterverbruik per biertje ondanks de groene stroom nog steeds vrij hoog is. Maar dat gaat veranderen. Gulpener heeft in haar Feiten en Cijfers een ambitieus investeringsplan bekend gemaakt. Dit moet leiden tot totale vernieuwing van de hardware van de brouwerij, inclusief een heel nieuw brouwhuis. Hierdoor moet de CO2 voetafdruk over 5 jaar met minimaal 20% verminderen.

Bavaria stapje terug
Ook Bavaria blijft met een B-label in onze top-3 van meest duurzame biermerken. Het bedrijf werkt zeer efficient en heeft bij het brouwen de minste uitstoot van CO2 per biertje. Op het gebruik van duurzame ingredienten heeft Bavaria echter een stapje terug gezet, en wie weet is dat om volgend jaar een grote stap vooruit te kunnen zetten.

Palm snelste stijger
Het in België gebrouwen Palm bier heeft zich nu ook in de strijd gemengd om bier duurzamer te maken. Palm haalt de eerste punten door onder meer groene energie op te wekken met eigen zonnepanelen. Een hogere score lijkt al in de koker te zitten.

Heineken en Amstel naar C-label
De internationale merken Heineken en Amstel stijgen naar een C-label, doordat het moederbedrijf voor het eerst haar CO2 voetafdruk bekend heeft gemaakt. De doelstellingen om de CO2 uitstoot te verminderen zijn echter nog niet ambitieus genoeg om meer punten te verdienen. Op het gebruik van duurzame ingredienten spant Heineken zich wel in, maar meldt nog geen concrete resultaten.

Dat Heineken niet in de hoogste regionen eindigt heeft alles te maken met het feit dat de prestaties internationaal gemeten worden. Wanneer de onderzoekers alleen naar Nederland hadden gekeken, was Heineken gegarandeerd beter uit de bus gekomen. In Nederland heeft duurzaamheid voor Heineken hoge prioriteit, maar internationaal scoort de biergigant, ondanks verbeteringen ten opzichte van eerdere metingen, niet goed genoeg voor een hoge positie.

Brand Bier op 100% groene stroom
Ook leuk nieuws van Brand bier, het merk gebruikte al groene elektriciteit van de historische watermolen die naast de brouwerij ligt. Maar die oude molen leverde bij lang en na niet genoeg. Nu is Brand bier overgegaan op 100% groene stroom. Echter, het Limburgse merk blijft nog steken op een D-label, omdat Brand niet bekend maakt waar de overige groene stroom vandaan komt. Zodra dat bekend is verwachten we dat Brand stijgt naar een C-label.

Rank a Brand voorspelt dat het reduceren van de milieu-impact van verpakkingsmateriaal de volgende stap van de brouwers wordt. De lichtere kroonkurk van Grolsch is in dat kader een goed voorbeeld, maar de onderzoekers verklaren dat er onder de brouwers momenteel meer mooie initiatieven leven.

Het onderzoek maakt duidelijk dat de biersector een toenemend belang hecht aan duurzaamheid. Dat is niet verwonderlijk, want uit het eerder dit jaar gehouden Nationale Bieronderzoek blijkt dat voor ruim de helft van de Nederlandse bierdrinkers duurzaamheid een belangrijk motief is bij de keuze voor een biermerk.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?