Nederlandse consumenten zijn weer positiever geworden in december. De zogenoemde vertrouwensindex steeg ten opzichte van november met 2 punten tot min 16 punten. Dat betekent dat er nog 16 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Dat blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekendmaakte.
De vertrouwensindex komt van ver; in februari waren er nog 44 procent meer pessimisten dan optimisten. November is de 4e maand op rij dat het consumentenvertrouwen verbetert.
Consumenten waren vooral minder optimistischer over het algemene economisch klimaat dan in november. De deelindicator steeg 4 punten en kwam in december uit op min 12. Ook het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde.
De deelindicator koopbereidheid bleef staan op min 19. Over de ontwikkeling van hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden waren consumenten in december ook positiever dan in november. Verder vonden ze de tijd wat gunstiger voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies. (AFN)
Reageer op dit bericht