RSS

Consument kiest vaker voor diervriendelijkere kip

De supermarktomzet van diervriendelijker geproduceerde kip is in 2013 met 43% toegenomen: een enorme stijging gezien de crisis en ondanks het feit dat de supermarkten veel meer gestunt hebben met goedkope plofkip. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van IRI Nederland en de aanbiedingen in folders en websites die door Wakker Dier worden bijgehouden.

Als Wakker Dier de IRI-cijfers doorrekent op basis van verschoven marktaandelen, blijkt dat de verkoop van plofkip met ongeveer 5% is gedaald. Dit scheelt jaarlijks zo’n 6 miljoen plofkippen een ellendig leven.

Volgens reclamedeskundige Eugène Roorda had de daling in verkoop van plofkip wel 25% kunnen zijn als de supermarkten niet zo hard hadden gekiloknald met plofkip. Ook supermarktdeskundige Frits Kremer vindt dat supermarkten het gestunt met plofkip moeten durven loslaten. De plofkip heeft een ellendig leven, wordt met antibiotica op de been gehouden en is vrijwel altijd besmet met gevaarlijke bacteriën zoals ESBL.

  • Reclamedeskundige Eugène Roorda: “Zonder stuntend prijsgekakel van onze supermarkten zou de consumptie van die treurige – en vooral smakeloze plofkip – met 25% afnemen”. (www.roorda.nl)
  • Supermarktdeskundige Frits Kremer: “Supermarkten zouden helemaal moeten stoppen met plofkip in de actie gooien; dat is niet meer van deze tijd. Het is veel slimmer om de Beter-Levenkip van tijd tot tijd in de aanbieding doen. Daarmee laat je de consument wennen aan een kwalitatief beter product en geef je de min of meer autonoom stijgende omzet van diervriendelijke kip een verdere impuls. Er ligt een enorme markt braak van hoogwaardige vleesproducten met interessante marges, die door supermarkten nog veel te aarzelend wordt betreden. De tijd is rijp, je moet ook een keer durven!” (www.mediaset.nl)

Omzet cijfers: een verdubbeling diervriendelijkere kip sinds start plofkip-campagne
Wakker Dier verkreeg omzetcijfers van IRI Nederland: deze zijn gebaseerd op kassascans van alle Nederlandse supermarkten behalve Aldi en Lidl. 80% van de Nederlandse kipconsumptie gaat via de supermarkt.

De verkoop van kip met een welzijnskeurmerk steeg met 43%: een stijging van 60% voor kip met 1 ster en 14% voor biologische kip. Sinds de start van de plofkip-campagne begin 2012 is dit maar liefst 100%! De omzet van kip met een keurmerk in supermarkten neemt nu 13% in van het totaal. In 2011 was dit nog 7%.

Uit de volumecijfers blijkt eveneens een enorme stijging in de verkoop van biologische kip en kip met Beter Leven sterren. Als Wakker Dier deze cijfers doorrekent voor verschuivingen in supermarktland, blijkt hieruit een daling in de plofkipverkoop van 5%. In volume is het aandeel van diervriendelijkere kip gestegen naar 12% van alle kipverkoop.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,