Procter & Gamble, de producent van o.a. Head&Shoulders, Gillette, Pampers en Olaz, beloofd geen palmolie meer te kopen waarvoor het leefgebied van tijgers en orang-oetans wordt verwoest. Het behoud van de prachtige regenwouden is daarmee weer een grote stap dichterbij!
Op initiatief van milieuorganisatie Greenpeace riepen bijna 400.000 mensen van over de hele wereld Procter and Gamble (P&G) de voorbije weken op ontbossing te weren. Met succes: P&G neemt zich voor om tegen 2015 enkel traceerbare palmolie te gebruiken en tegen 2020 alle ontbossing te weren uit zijn productieketen.
Leveranciers van het bedrijf moeten tegen die tijd kunnen garanderen dat ze geen plantages aanleggen in ecologisch waardevol gebied, de rechten van lokale bevolkingsgroepen respecteren en dat gebieden met een hoge biodiversiteit of belangrijke CO2-opslag beschermd zullen worden.
Het andere goede nieuws is dat al het rumoer rond deze campagne ook de aandacht heeft getrokken van veel andere bedrijven. Procter&Gamble sluit zich aan bij een groep van palmoliehandelaren en gebruikers – Nestle, L’Oreal, Colgate-Palmolive, Unilever, Mars, Kellogg, Safeway, Delhaize, Ferrero, Gar en Wilmar – die zich erop toeleggen niet meer te ontbossen. De verandering in het hart van de wereldwijde palmolieindustrie is niet meer te ontkennen!
“Honderdduizenden mensen over de hele planeet hebben P&G opgeroepen om neen te zeggen tegen palmolie die tijgers en orang-oetans dakloos maakt”, zegt Areeba Hamid van Greenpeace International. “Hun engagement is opnieuw een stap in de richting van meer verantwoorde productieketens en het einde van de ontbossing in de regenwouden wereldwijd.”
vr, apr 11, 2014
Economie en Ondernemen, Wetenschap en Natuur