Alle elektrische treinen van de NS gaan de komende jaren rijden op nieuwe groene stroom. NS heeft hiertoe vandaag namens de vervoerders op het spoor verenigd in VIVENS het contract gegund aan Eneco. Vanaf 2018 rijdt de trein voor 100% op groene stroom en is er voor reizigers de mogelijkheid om echt groen te reizen.
- Komend jaar gaan de elektrische treinen voor 50% op nieuwe groene stroom rijden, vanaf 2018 is dit 100%
- Eneco wordt partner van de spoorbedrijven voor het leveren van de nieuwe groene stroom
- Totale stroomcontract 1,4 TWh per jaar waarvan 0,2 voor andere spoorvervoerders en 1,2 voor NS
“Het contract is een mooi voorbeeld hoe wij als spoorsector samen zijn opgetrokken in het belang van de reiziger en duurzame mobiliteit. Acht van de tien reizigers vindt het ook belangrijk dat wij dit doen zo blijkt uit onderzoek. 1,2 mln treinreizigers reizen per 2018 volledig groen met 0 gram CO2 uitstoot. Wij zijn daarbij erg blij met Eneco als partner vanwege hun ervaring en reputatie als het gaat om groene stroom”, aldus Timo Huges, president-directeur van NS.
Jeroen de Haas, voorzitter Raad van Bestuur Eneco Groep: “Eneco investeert volop in de duurzame opwek van energie, onder andere door fors in te zetten op windenergie. Deze samenwerking is een voorbeeld hoe serieuze vergroening van hele bedrijfstakken tot de mogelijkheden behoort. Vanaf 2018 is alle stroom voor de spoorbedrijven groen. De helft is Eneco HollandseWind, groene stroom uit Hollandse windparken.”
Grote overstap
Eneco kwam naar boven als winnaar uit een aanbesteding voor een nieuw stroomcontract voor het totale elektrische treinverkeer voor de periode 2015-2025. Bij deze aanbesteding kwamen veel nieuwe vragen om de hoek kijken. Zo was een eis dat aanwijsbaar nieuwe groene stroomprojecten worden ingezet. Dit om geen beslag te leggen op het beperkte huidige aanbod aan duurzame stroomprojecten in Nederland en de groene stroomproductie tegelijkertijd een impuls te geven. De jaarlijks benodigde 1,4 TWh elektriciteit is daarbij vergelijkbaar met het stroomgebruik van alle huishoudens van Amsterdam. Met dit partnership is dan ook, voor zover bekend, het grootste groen contract in Nederland gesloten.
Nieuwe groene stroom
De groene stroom die de vervoerders gaan gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik worden genomen in Nederland, Noorwegen, Zweden en België. De helft van de stroom komt uit Nederland en de andere helft uit het buitenland. Eneco zorgt dat er altijd voldoende groene stroom voor de spoorbedrijven op het net beschikbaar is, ook als het niet waait. Zij garanderen dat de door de treinen per jaar gebruikte hoeveelheid stroom overeenkomt met de jaarproductie van van alle nieuwe windparken.
Steeds zuiniger
Door zuiniger te rijden en steeds zuiniger treinen in te zetten besparen spoorwegvervoerders jaarlijks energie. Sinds 2005 is het stroomgebruik per reizigerskilometer bij NS al 30% minder. Hierdoor is het haalbaar gebleken om het volledige stroomgebruik te vergroenen en een groene treinreis zonder meerprijs aan de reiziger te kunnen aanbieden.
do, mei 15, 2014
Economie en Ondernemen, Wetenschap en Natuur