RSS

Duitse fabrieksorders stijgen flink en detailhandelsverkopen eurozone nemen toe

do, jun 5, 2014

Economie en Ondernemen

De Duitse fabrieksorders zijn in april op maandbasis met 3,1 procent toegenomen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Duitse federale statistiekbureau.

Economen rekenden in doorsnee op een stijging van de orderontvangst met 1,4 procent. In maart daalden de orders nog met 2,8 procent, de grootste daling in ruim een jaar.

De binnenlandse fabrieksorders bleven onveranderd, maar de buitenlandse bestellingen namen met 5,5 procent toe.

ING-econoom Carsten Brzeski liet in een reactie weten dat de Duitse fabrieksorders daarmee een sterke comeback hebben laten zien na de dip in maart. Volgens Brzeski geven de cijfers aan dat de verzwakking van de Duitse economie aan het einde van het eerste kwartaal waarschijnlijk eenmalig was en geen nieuwe trend is.

Detailhandelsverkopen eurozone
De detailhandelsverkopen in de eurozone zijn in april met 0,4 procent gestegen in vergelijking met een maand eerder. Dat maakte het Europese statistiekbureau Eurostat donderdag bekend.

Economen hadden in doorsnee verwacht dat de winkelverkopen onveranderd zouden blijven op maandbasis. In maart stegen de verkopen met 0,1 procent. Dit cijfer werd herzien van een eerder gemelde toename met 0,3 procent.Op jaarbasis gingen de detailhandelsverkopen in de eurozone met 2,4 procent omhoog. Hier werd gemiddeld een toename verwacht met 1,2 procent.

In de gehele Europese Unie namen de winkelverkopen in april met 0,6 procent toe op maandbasis en met 3,4 procent op jaarbasis.

Volgens Eurostat waren in de EU op maandbasis de sterkste verkoopstijgingen te zien in Letland (plus 2,5 procent) en Groot-Brittannië (plus 2,1 procent). De sterkste dalingen werden genoteerd in Roemenië (min 3,2 procent) en Malta (min 2,6 procent). Voor Nederland waren geen cijfers beschikbaar. (AFN)

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,