Nederlandse winkeliers hebben de omzet in april in het sterkste tempo zien stijgen sinds november 2010. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.
De verkopen van de detailhandel groeiden in april met 3,4 procent in vergelijking met een jaar eerder, waarmee het voorzichtige herstel van het eerste kwartaal van dit jaar lijkt door te zetten. De omzet steeg vooral omdat consumenten meer aankopen deden.
Klanten kochten vooral meer voedings- en genotsmiddelen. Supermarkten en speciaalzaken in voedingsmiddelen profiteerden in april van Pasen. Een jaar eerder werden de paasinkopen nog grotendeels in maart gedaan.
De omzet van de non-foodwinkels steeg licht. De opbrengsten in die winkels namen daarmee voor de vierde achtereenvolgende maand toe. Hoewel de groei nog altijd matig blijft, is daarmee sprake van de langste positieve reeks in meer dan 6 jaar.
Consumenten kochten vooral meer elektronica, zoals televisies, audio-apparatuur en huishoudelijke apparaten. Interieurwinkels bleven de negatieve uitschieter in de non-foodbranche. Zij kampen al ruim 2,5 jaar met dalende omzetten en aan die trend is vooralsnog geen einde gekomen. (AFN)
vr, jun 13, 2014
Economie en Ondernemen