RSS

Ook multinationals willen meer duurzame energie

Grote Amerikaanse bedrijven willen een aanzienlijke verhoging van de productie van duurzame  energie. Ook willen ze eenvoudiger grote hoeveelheden schone energie kunnen inkopen.

De bedrijven hebben gezamenlijk principes opgesteld die moeten helpen om een verandering in de markt tot stand te brengen. Het gaat om grootverbruikers als General Motors, Johnson & Johnson, Mars, Procter & Gamble, de technologiebedrijven Facebook, HP, Intel en Sprint, en de grote retailketens Walmart en REI.

Deze bedrijven willen nieuwe energieprojecten promoten, er zeker van zijn dat hun aankopen bijdragen aan het opwekken van schone energie en zo voordelig mogelijk deze energie inkopen. Om dat te bereiken, willen ze keuze uit meer leveranciers, scherpere prijzen voor hernieuwbare energie ten opzichte van traditionele energie, en eenvoudiger processen en financiering als het gaat om contracten voor langere tijd.

Volgens de bedrijven blijft de Amerikaans markt voor duurzame energie achter bij de vraag. “Zij signaleren dat ze te veel betalen, terwijl er goedkopere, schone energie beschikbaar is”, zegt Marty Spitzer, directeur klimaatbeleid bij het Wereldnatuurfonds (WWF) in de VS. Het Wereldnatuurfonds heeft zich achter het initiatief geschaard, evenals het World Resources Institute en het Rocky Mountain Institute, twee denktanks op het gebied van energie en duurzaamheid.

In de afgelopen jaren heeft bijna twee derde van de grote Amerikaanse bedrijven een beleid geformuleerd op het gebied van klimaat en duurzame energie, zegt het WWF. Hoewel er een groeiende druk vanuit de politiek en samenleving is om schoner te produceren, is een belangrijk doel van deze bedrijven ook het reduceren van de kosten.

“Bij duurzame energie is het mogelijk de prijs voor langere tijd stabiel te houden en dat is voor ons van belang”, schrijven de bedrijven. De productie van groene energie in de VS is echter veel te laag om aan de vraag te voldoen. Uit cijfers van de Amerikaanse overheid blijkt dat vorig jaar 13 procent van de energieproductie in de VS uit hernieuwbare bronnen kwam.

Gebruik maken van dat beperkte aanbod duurzame energie blijkt echter problematisch te zijn. “We weten dat er voordelige schone energie is, maar het probleem is dat het voor de meeste bedrijven te lastig is die in te kopen”, zegt Amy Hargroves, directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid bij Sprint, een telecommunicatiebedrijf. “Weinig bedrijven hebben de kennis en mogelijkheden om die energie in te kopen, gezien de erg beperkte en complexe opties. We hopen dat we als grootverbruikers de markt kunnen veranderen door gezamenlijk de knelpunten te benoemen.”

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , , ,