De Europese verkoop van elektrische voertuigen is vorig jaar verdubbeld. In 2013 werden 50.000 plugin-voertuigen verkocht in de EU, goed voor 0,4 procent van de hele autoverkoop in de EU.
De cijfers zijn afkomstig uit een rapport van de organisatie Transport & Environment. De snelle groei is volgens de auteurs te danken aan de combinatie van strengere CO2-wetgeving en de komst van nieuwe modellen. De best verkopende auto’s bleken stuk voor stuk gloednieuwe modellen zoals de Renault Zoe en Volvo V60 Plug-in. De verkoop van iets oudere modellen zoals de Opel Ampera of Peugeot iOn zakte tegelijk snel.
“Elektrische voertuigen kunnen een belangrijke rol spelen in de verschuiving naar een meer duurzame mobiliteit”, zegt Greg Archer van Transport & Environment. “De groeiende verkoop heeft veel te maken met de noodzaak van autofabrikanten om te innoveren en zo aan de Europese CO2-regels te voldoen.”
Europa is goed voor ongeveer een kwart van de verkoop van elektrische voertuigen wereldwijd. Koploper is California, dankzij de verplichting voor fabrikanten om er ook elektrische voertuigen te verkopen. Transport & Environment pleit voor een gelijkaardige aanpak in Europa.
Europa heeft automakers verplicht om de gemiddelde uitstoot van hun wagens onder de 130 gram CO2 per kilometer te houden tegen 2015, en onder de 95 gram tegen 2021. Het rapport breekt een lans voor nieuwe emissiestandaarden tegen 2025 en 2030 om blijvende investeringen te garanderen in klimaatvriendelijke autotechnologie.
De auteurs keren zich tegen het voorstel van Duitse autofabrikanten om transport mee in de Europese emissiehandel (ETS) te betrekken. Dat zou enkel leiden tot hogere emissies, meer olie-import en minder innovatie, schrijven ze.
“De inclusie van transport in het ETS zou een rem zetten op de innovatie”, zegt Archer. “Emissiestandaarden, aangevuld met doelstellingen voor zeer CO2-arme auto’s verzekeren dat het huidige snelle tempo voor innovatie wordt aangehouden.”
Auto’s zijn verantwoordelijk voor 15 procent van de totale Europese uitstoot van CO2 en de grootste bron van broeikasgassen in de transportsector.
augustus 8th, 2014 om
Elektrische auto’s zijn eigenlijk geen goed nieuws. We verleggen daarmee de CO2 uitstoot van de auto naar de uitstoot van een elektriciteitscentrale op fosiele brandstoffen of naar kernenergie om die elektriciteit op te wekken. Het rendement in de vermindering van CO2 is dus nihil. Daarnaast schijnt de productie van de auto zelf milieu-onvriendelijker te zijn dan bij een benzine auto. We kunnen helaas niet genoeg windmolens en zonnepanelen plaatsen om het Nederlandse wagenpark elektrisch te laten rijden. Samengevat: not happy news 😉
augustus 21st, 2014 om
Maurice,
Je weet niet waarover je praat.
Ik kan een auto maken, iedereen kan een auto bouwen,
Die niet meer op het net geladen hoeft te worden.
Of je bent heel oud, of nog erg jong.
Je hebt iig geen fantasie.
Of bent niet creatief.
Het is gewoon mogenlijk om iets te bouwen dat gewoon blijft rijden.
Alleen de olie industrie is er niet blij mee.
En daarom is het niet te koop.
Maar zeker wel te maken!!!!!
Maar mensen worden bewust dom gehouden.
En dat weet jij ook!!
Koekoek wakker worden.