RSS

Jongeren eisen Happiness for Everyone

Jongeren vragen vier grote voedselconcerns om duurzame bedrijfsvoering. Vandaag sturen middelbare scholieren hun videoboodschap aan de grote bazen van Nestlé, Coca Cola Company, Danone en Mondelēz met een dringende vraag: kunnen de CEO’s ervoor zorgen dat populaire voedselmerken zoals Milka, Evian, Coca Cola en KitKat eerlijk en duurzaam worden geproduceerd?

De aangeboden clips maken deel uit van de campagne Clips for Brands waarvoor de aftrap tijdens Wereldvoedseldag werd gegeven. Voor deze campagne maakten de scholieren maar liefst ruim 400 animatieclips waarin ze vragen om een duurzaam productieproces en ‘happiness for everyone’.

In oktober voerden de jonge makers campagne binnen hun eigen netwerk om de animatieclips op YouTube te promoten. Vervolgens zijn de clips vertoond op bijna 800 schermen in metrostations en bussen, in supermarkten, op scholen en in sportkantines. Het publiek reageerde positief op de clips. Bekijk hier enkele reacties:

Nu willen de jonge makers nog maar één ding: dat de CEO’s kijken naar hun boodschap en een reactie geven op de inhoud. Wij zijn benieuwd naar wat de grote bazen zeggen.

  • Wat zegt Paul Bulcke, CEO Nestlé, over de positie en rechten van vrouwen binnen zijn bedrijf?
  • Wat zegt Muhtar Kent, CEO Coca Cola Company, over hoe zijn bedrijf omgaat met kleinschalige boeren?
  • Wat zeggen Frank Riboud (voormalig CEO) en Emmanuel Faber (huidig CEO) van Danone over de arbeidsvoorwaarden in hun handelsketen?
  • Wat zegt Irene Rosenfeld, Mondelēz CEO , over het duurzame beleid van haar bedrijf?

 

Thijs Sengers (14) en Jan Bernts (14) zagen op Behind the Brands dat Nestlé goed bezig is, maar nog steeds niet goed omgaat met de rechten van de vrouwelijke arbeiders. Met name cacaoboerinnen hebben het zwaar. Thijs en Jan maakten een clip waarin een vrouw heel hard moet werken en als een Teletubbie door de groene velden sjeest. Hun advies: laat vrouwen in een rustiger tempo werken, dan krijg je lachende cacaoboerinnen.

Daan Reijnen (15), Jasper van der Molen (14) en Robin Poels (15) maakten een animatieclip over Coca-Cola. “Coca-Cola is een merk dat we goed kennen en ook lekker vinden. Nu zagen we op Behind the Brands dat dit bedrijf niet goed omgaat met zijn boeren. In de clip laten we zien dat de slogan “Open Happiness for Everyone” toch niet voor iedereen opgaat.”

Emma Braam (15) en Cliff Janssen (15) verbeelden in hun clip het verschil tussen het leven van Franck Riboud, tot voor kort  CEO van Danone, en het leven van een fabrieksarbeidster bij Evian. Ze pleiten ervoor eerlijk te delen; het leven van een arbeidster is net zo belangrijk als dat van een grote baas. Dat laten Emma en Cliff zien met een weegschaal die in balans komt.

Rick van As (14) en Sven Reijnen (14) houden ook van chocolade. Vooral van Milka, van de snackproducent Mondelēz. Maar de multinational voert een slecht beleid rond ontbossing. Rick en Sven laten in hun animatie zien hoe de situatie was vóór de komst van Mondelēz en hoe erna. Ze vragen op een grappige manier CEO Irene Rosenfeld te stoppen met kappen en te beginnen met het planten van bomen.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?