De Horeca lijkt door het dal heen te zijn. Na vijf jaar forse daling van de omzet is Horeca weer aan het groeien. “Uit de berekeningen van het FSIN blijkt dat 38% van de bedrijven in 2014 weer een duidelijke groei heeft laten zien, dat is het hoogste percentage in 6 jaar tijd.” zo vertelt FSIN– directeur Jan-Willem Grievink.
“De succesvolle bedrijven verwachten ook in 2015 verder te groeien. De oorzaak is innovatie (ze zijn blijven investeren) en klantgerichtheid. Vaak hebben ze ook goedkopere instapmenu’s en aanbiedingen om de consument te trekken.
De totale markt voor de buitenshuisconsumptie zal eindelijk als geheel gaan stijgen, iets wat in de andere westerse landen in 2014 al ruimschoots het geval was”. Nederland loopt wat dat betreft achter, zo verduidelijkt Grievink. Dat is grotendeels toe te schrijven aan de supermarkten die in Nederland een prijsniveau hebben dat het laagste is van West-Europa waardoor het voor consumenten gemakkelijk was om geld te besparen door niet buitenshuis te eten.
Succesfactoren voor Horeca
Het FSIN heeft een Top 5 van succesfactoren die (blijkbaar) ten grondslag liggen aan succes binnen de horecakanalen. Transparantie is de alomvattende randvoorwaarde. Geen geheimen hebben voor de gast. De andere succesfactoren zijn:
- Eigentijdse inrichting, sfeer en verblijfskwaliteit (netheid).
- Extreme klantgerichtheid, gastvrijheid en dienstverlening (gratis snel internet etc).
- Perfecte verrassende kwaliteit kunnen leveren tegen redelijke prijzen (ook via goedkope instapmenu’s).
- Verhalen vertellen rondom de producten, gerechten en kooktechnieken. Authenticiteit en ambachtelijke producten zijn belangrijk voor consumenten.
- De consument invloed geven in de (selectie van) gerechten of maaltijdcomponenten.
ma, jan 12, 2015
Entertainment en Lifestyle