In februari 2015 behaalde de detailhandel 1,2 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De verkopen (volume) blijven groeien, in februari met 3 procent.
De prijzen daalden met 1,8 procent. De omzet en verkopen van zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam in februari toe. Dit maakt het CBS vandaag bekend.
Eerste omzetgroei kledingbranche in half jaar
Binnen de non-foodbranche groeide de omzet van de drogisterijen en de winkels in woninginrichtingartikelen net als in de voorgaande maanden. Ook de omzet van kledingwinkels viel hoger uit. Voor deze winkels is dit de eerste omzetstijging in een half jaar. Winkels in consumentenelektronica leverden daarentegen 3 procent omzet in, terwijl de omzet een maand eerder met bijna 4 procent groeide. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfzaken en textielsupermarkten kromp in februari verder.
Omzetgroei bij winkels in voedings- en genotmiddelen
In de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet in februari met 1,7 procent, voornamelijk doordat de verkopen toenamen. De prijzen van de dagelijkse boodschappen waren iets hoger dan in februari vorig jaar. In januari lagen de prijzen nog onder het niveau van een jaar eerder door prijsacties bij de supermarkten. In februari was het effect van deze acties uitgewerkt. De groei van de omzet en de verkopen kwam in februari bijna volledig voor rekening van de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken steeg nauwelijks ten opzichte van een jaar eerder.
Omzet postorderbedrijven en internetwinkels stijgt verder
De postorderbedrijven en internetwinkels zetten ruim 12 procent meer om in vergelijking met februari vorig jaar. Daarmee groeide de omzet harder dan in januari.
Export
Het volume van de export van goederen was in februari 6,6 procent groter dan in februari 2014. De stijging is wat kleiner dan in januari. In februari was vooral de export van transportmiddelen, aardgas en aardolieproducten hoger. Zowel de uitvoer van Nederlands product als de wederuitvoer groeide. Het volume van de import was in februari 0,5 procent groter dan een jaar eerder. In januari groeide de import van goederen met 1,3 procent.
Meer export van transportmiddelen, aardgas en aardolieproducten
Nederlandse bedrijven exporteerden in februari 2015 vooral meer transportmiddelen, aardgas en aardolieproducten geëxporteerd. Verder groeide de export van voedings- en genotmiddelen, machines en apparaten, en chemische producten licht.
Omstandigheden voor export in april 2015 verder verbeterd
De omstandigheden voor de export in april 2015 zijn volgens de Exportradar van het CBS verder verbeterd. De ontwikkeling van de reële wisselkoersen op jaarbasis was veel gunstiger dan een maand eerder. Het producentenvertrouwen van de eurozone en Duitsland was minder negatief. De Exportradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse uitvoer gunstiger of minder gunstig zijn geworden.
wo, apr 15, 2015
Economie en Ondernemen