Negen van de grootste bedrijven ter wereld beloven volledig over te schakelen op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie.
Onder de negen bedrijven zijn namen als Johnson & Johnson, Procter & Gamble, Goldman Sachs, Nike, Starbucks en Walmart. Ze sluiten zich aan bij de RE100-campagne die eerder grote namen als Ikea, Unilever, Philips en Nestlé kon overtuigen om voor 100 procent schone elektriciteit te gaan.
“De klimaatverandering is een globaal probleem dat globale oplossingen nodig heeft”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer bij Nike. “We zijn van mening dat samenwerking belangrijk is om de duurzame innovatie te versnellen en te vergroten die het potentieel heeft omd e wereld te veranderen. Nike is er trots op andere wereldmerken te kunnen vervoegen in de RE100-campagne.”
De negen bedrijven beloven om al hun elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind te halen, maar doen dat niet allemaal even snel. Goldman Sachs belooft dat tegen 2020 te doen, Nike pas tegen 2025.
Volgens Mark Kenber van The Climate Group, de organisatie achter RE100, profiteert niet alleen het klimaat van zo’n beslissing. “Onderzoek toont aan dat de meest ambitieuze bedrijven 27 procent winst halen uit hun CO2-arme investeringen, dus het is geen wonder dat nieuwe namen zich aansluiten bij RE100”, zegt hij. “De bedrijven verlagen hun risico, beschermen zich tegen prijsstijgingen, sparen miljoen en uit en zetten hun merk in de verf. Daar draait het om bij het vormen van een klimaatvriendelijke economie.”
Kenber ziet het nieuws als een belangrijk signaal in aanloop naar de cruciale klimaattop in Parijs eind dit jaar. “Deze bedrijven sturen een luide en duidelijke boodschap naar de onderhandelaars op de klimaattop, dat vooruitstrevende bedrijven inzetten op hernieuwbare bronnen en een stevig klimaatakkoord willen in Parijs.”
Reageer op dit bericht