De drie grootste supermarktketens – Albert Heijn, Jumbo en Lidl – halen begin 2016 de plofkip uit hun vleesschap. De impact hiervan is groot: bijna de helft van de Nederlandse kipconsumptie is in één klap plofkip-vrij. Wakker Dier viert deze doorbraak met een radiocampagne.
De drie supermarkten stappen ieder over op een eigen type kip die wat betreft welzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming in zit. Jumbo hanteert de hoogste welzijnsnormen. Wakker Dier: “Dit is een belangrijk moment in de campagne. Het is nog niet het welzijnsniveau dat we willen, maar wel een omslagpunt om bij stil te staan”.
Minder kreupelheid, voetzweren en antibiotica
De drie supermarktketens stappen over op een kippenras met een gezonder groeitempo dan de plofkip en geven de kip meer ruimte en tijd om te groeien. Deze kip verdient nog geen ster van het Beter Leven Keurmerk, maar het welzijn is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de plofkip. De kippen zijn minder vaak kreupel, hebben minder pijn door voetzweren en hebben minder antibiotica nodig. De ketens stellen verschillende welzijnseisen aan hun nieuwe kip, waarbij Jumbo de hoogste eisen stelt.
Albert Heijn zegt vanaf 1 januari alle verse plofkip door hun Nieuwe AH kip te vervangen. Ook de Lidl geeft aan dat haar kipschap per 1 januari plofkip-vrij is. Jumbo zal in de tweede week van februari helemaal om zijn naar haar Nieuwe Standaardkip. De overstap geldt alleen voor verse kip, met de omschakeling voor bijvoorbeeld vleeswaren zijn de supermarkten nog bezig.
Andere supermarkten volgen op de voet
De kleinere ketens MCD en Boon’s Markt geven ook aan dat zij vanaf de start van 2016 al hun verse plofkip vervangen door hun Betere Kip, met dezelfde welzijnseisen als Jumbo.
De meeste andere supermarktketens stappen later in 2016 over op betere kip. Veel ketens hebben inmiddels hun nieuwe kip geïntroduceerd en faseren de plofkip uit. De meeste zijn hier al ver mee, sommige moeten nog beginnen. Alleen van supermarktketen Nettorama heeft Wakker Dier nog geen plan mogen ontvangen.
Campagne Stop de Plofkip
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen plofkip. Plofkip is het ‘gangbare’ vleeskuiken dat volgens EU normen wordt gehouden. Het groeit extreem snel en slijt haar korte leven in een overvolle stal met twintig soortgenoten per vierkante meter. De eerste doorbraak in de campagne kwam van Unilever: in april 2012 beloofden zij om te schakelen naar kip met één Beter Leven ster.
Convenant Kip van Morgen
Een jaar na de start van de campagne spraken de supermarkten af om te stoppen met plofkip (het Kip van Morgen-convenant). Maar dan wel pas in 2020 en met zeer beperkte welzijnsverbeteringen. Wakker Dier sprak over een ‘plofkip in flauwekulsaus’ en ‘flopkip’, en keurde het convenant af.
Sindsdien zijn de supermarktketens gelukkig individueel aan de slag gegaan, met als resultaat dat de meeste ketens in 2016 al overstappen op een kip met hogere welzijnseisen dan oorspronkelijk was afgesproken. Wakker Dier is blij, maar ziet de nieuwe kipconcepten als tussenstap. De campagne gaat door totdat alle kip in alle supermarkt minimaal voldoet aan één Beter Leven ster.
Wakker Dier gaat door! Ook horeca moet plofkip-vrij
Supermarkten zijn inmiddels goed op weg naar een betere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Het zit in vleeswaren en snacks, en staat nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen.
Reageer op dit bericht