Dankzij de snel dalende prijs van batterijen zullen elektrische auto’s al in 2022 goedkoper zijn dan benzine- of dieselwagens, ook als de lage olieprijs aanhoudt. Subsidies zullen dan al niet meer nodig zijn, blijkt uit een analyse van Bloomberg New Energy Finance.
Vandaag maakt de elektrische auto nog maar 1 procent uit van het wagenpark. Maar achter dat cijfer schuilt een opmars die overheden en oliebedrijven kan verrassen, waarschuwen analisten van het gespecialiseerde energiebureau van Bloomberg. Ze voorspellen een snelle stijging vanaf 2020, als de kostprijs van batterijen daalt.
Tegen 2040 zal meer dan een derde van alle nieuwe wagens die wereldwijd verkocht worden elektrisch zijn, goed voor 41 miljoen auto’s per jaar. Als ze ook doorbreken in de voertuigenparken van bedrijven, kan dat aandeel zelfs stijgen tot de helft. De studie ziet na 2030 ook de verkoop van hybride-wagens terugvallen, naarmate de elektrische voertuigen goedkoper zijn.
Goedkoper
“Centraal in deze studie staat het werk dat we gedaan hebben rond de batterijprijzen”, zegt Colin McKerracher, hoofdanalist bij BNEF. “Lithiumbatterijen kosten nu al 65 procent minder dan in 2010. We verwachten dat de huidige prijs van 350 dollar per kilowattuur tegen 2030 ver onder de 120 dollar zal liggen, en daarna nog sneller daalt naarmate nieuwe batterijtechnologieën aanslaan.”
Tegen 2022 zullen de totale kosten voor aankoop en gebruik van elektrische auto’s daardoor goedkoper zijn dan die van benzine- of dieselwagens, stelt de studie, en dat is het startsein voor de echte opmars. Ook als de olieprijs verder ineen zou storten, is het effect beperkt. De elektrische auto zou dan drie tot maximaal negen jaar later op prijs kunnen concurreren.
Subsidies
Daar tegenover staat dat de studie geen rekening hield met eventuele subsidies of fiscale voordelen die in heel wat landen gelden in de strijd tegen luchtvervuiling. Die kunnen de elektrische auto al veel vroeger goedkoper maken.
De snelle opmars zal ook buiten de automarkt grote gevolgen hebben, waarschuwt de studie. Als elektrische voertuigen een kwart van het wagenpark uitmaken, betekent dat immers 13 miljoen vaten olie minder per dag. Daar tegenover staat dat de wagens 1900 terawattuur zullen verbruiken – zo’n 8 procent van de huidige wereldwijde elektriciteitsvraag.
Reageer op dit bericht