Een parodie door Greenpeace op een reclamespotje voor Kit Kat is op verzoek van voedingsproducent Nestlé van YouTube verwijderd. Op videosite Vimeo kan je het spotje wel nog bekijken, en daar is het filmpje uitgegroeid tot een rage.
Door de censuur van Nestlé, dreigt het spotje veel meer kijkers te zullen krijgen. ‘Op Vimeo werd de video meteen een succes toen bleek dat het gecensureerd was op YouTube’, schrijft de nieuwssite the Globe and Mail.
Dezelfde reacties duiken ook op bij Vimeo: ‘Bedankt, Nestlé. Ik zou deze video nooit gezien hebben indien jullie die niet hadden laten verwijderen op YouTube’, schrijft ene Duckrabbit. ‘Nestlé heeft ervoor gezorgd dat iedereen deze video te zien krijgt.’
Milieubeweging Greenpeace lanceerde het spotje naar aanleiding van een rapport, waarin beschreven wordt hoe Nestlé palmolie, dat ondermeer gebruikt wordt voor producten als Kit Kat, aankoopt bij Sinar Mas, de grootste palmolieproducent van Indonesië die steeds meer regenwoud en veenmoeras opslokt.
‘Door onze video te verwijderen probeert Nestlé nog steeds dat feit te verbergen. We blijven deze video op andere websites zetten tot Nestlé alle palmolie uit bosvernietiging zijn bevoorradingsketen haalt’, zegt An Lambrechts van de bossencampagne bij Greenpeace België.
Nestlé zelf zegt ondertussen dat het tegen 2015 alleen nog duurzaam gewonnen palmolie wil gebruiken als er voldoende voorraad beschikbaar is, en dat het niet langer een contract heeft bij Sinar Mas: ‘We zijn even bezorgd als jullie’, klinkt het op de Twitterpagina. Maar volgens An Lambrechts van Greenpeace wil dat nog niet zeggen dat het bedrijf alle niet-duurzame palmolie afzweert: ‘Nestlé heeft andere leveranciers die zich op hun beurt bevoorraden bij Sinar Mas, waaronder Cargill.'(IPS)
Red de orang-oetan mail Nestlé
Reageer op dit bericht