De verkoop van biologisch voedsel is de afgelopen drie kwartalen met 20 procent gestegen. Dat is de grootste groei in tien jaar. De omzet van biologisch eten was in die periode 229 miljoen euro. De totale supermarktomzet steeg in negen maanden met 1,8 procent.
In vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2009 werd er vooral meer biologische zuivel verkocht; daarvan ging 37 procent meer over de toonbank. Ook kiezen consumenten vaker voor biologische koffie, thee en cacao (+40 procent) en vleeswaren (+31 procent).
Volgens de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw hebben consumenten steeds meer behoefte aan authentieke en eerlijke producten. Ook speelt mee dat het assortiment groter wordt. De Taskforce schat dat er nu zo’n dertig A-merken een biologische variant hebben.
Supermarkten maken ongeveer de helft uit van de totale omzet van biologisch voedsel. De andere helft wordt verkocht in speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, webwinkels en markten, zegt de Taskforce. Daarvan komen de cijfers pas in april 2011. (ANP)
Reageer op dit bericht