In 2015 moeten er in Amsterdam 450 elektrische taxi’s rijden. De gemeente maakte die wens vandaag bekend tijdens de presentatie van de eerste tien van deze taxi’s. Taxicentrale TCA gaat daarmee rondrijden.
Taxi’s die op elektriciteit rijden, dragen volgens de gemeente bij aan een schonere lucht. ‘Schoon voor de stad, stil voor de gebruiker’, beargumenteerde VVD-wethouder Eric Wiebes (Vervoer) de keus. In Amsterdam rijden gemiddeld ongeveer 2500 taxi’s per dag.
Schone lucht
De gemeente moet in 2015 aan Europese luchtkwaliteitsnormen voldoen. ‘Als we zo doorgaan, halen we die norm niet’, waarschuwde Wiebes. ‘Om in tijden van bezuinigingen het meeste resultaat voor de minste kosten te behalen, pakken we veelrijders aan zoals taxichauffeurs.’
Een gemiddelde taxi draagt bijna 35 keer meer bij aan de uitstoot van stikstofdioxide dan een personenauto, aldus de gemeente. Ze maken veel meer kilometers en rijden vaak op diesel.
Oplaadpunten
De gemeente heeft via een subsidieregeling voor elektrisch vervoer financieel geholpen bij de eerste tien elektrische taxi’s. De gemeente gaf per taxi zo’n 40.000 euro subsidie voor de aankoop, zodat de prijs nauwelijks verschilde van bijvoorbeeld de door taxichauffeurs veelgebruikte Mercedes. ‘We verwachten dat elektrische auto’s goedkoper worden en de subsidie binnen enkele jaren daalt tot zo’n 5000 à 10.000 euro’, becijferde Wiebes.
De voertuigen kunnen worden opgeladen bij één van de vijf oplaadpunten met groene stroom in de stad. Binnen twee jaar moet dat aantal flink zijn opgevoerd.
Voor de klant is er geen verschil in prijs. De consument kan alleen geen ritje naar Maastricht boeken. ‘De elektrische taxi’s rijden binnen de stad, omdat ze na zo’n 180 kilometer moeten worden opgeladen’, zei Richard van der Veen van TCA. ‘Dat duurt tussen de 4 en 8 uur.’
Of de elektrische taxi een succes wordt, hangt af van de consument. Wiebes: ‘We hopen dat de Amsterdammers duidelijk kiezen voor een elektrisch ritje.’
Reageer op dit bericht