Het is een Europese primeur, aldus de initiatiefnemers: een trein die een ritje maakt op zonne-energie. ‘Dit project is een mijlpaal in het kader van duurzame energie.’
Maandag reed voor de eerste keer een trein op zonne- energie tussen Antwerpen Centraal en Brecht. Ter gelegenheid van de ingebruikneming van de zonnetunnel, 16.000 zonnepanelen op het dak van de treintunnel naast de E19. Dit 3,5 kilometer lange dak zal volgens de berekeningen per jaar gemiddeld 3.300 megawatt stroom opwekken. Om die hoeveelheid in perspectief te zetten: dat is een hoeveelheid die overeenkomt met het jaarverbruik van zo’n duizend gezinnen. Ook de hoeveelheid stroom die alle treinen in België op één dag verbruiken. Het aanleggen van de fotovoltaïsche panelen op het dak van de tunnel heeft bijna 16 miljoen euro gekost.
Vanuit de lucht lijkt het een rivier van glas: 16.000 zonnepanelen op het dak van de treintunnel naast de E19. IJs en weder dienende, zal het 3,5 kilometer lange dak volgens de berekeningen per jaar gemiddeld 3.300 megawatt stroom opwekken. Om die hoeveelheid in perspectief te zetten: dat is een hoeveelheid die overeenkomt met het jaarverbruik van zo’n duizend gezinnen. Ook de hoeveelheid stroom die alle treinen in België op één dag verbruiken. Het aanleggen van de fotovoltaïsche panelen op het dak van de tunnel heeft bijna 16 miljoen euro gekost.
De 16.000 zonnepanelen op het dak van de HSL-tunnel beslaan een oppervlakte van 50.000 vierkante meter, een voetbalveld of acht. “Dit project zorgt voor een vermindering van 2.400 ton CO2 per jaar”, aldus Chloé van Driessche van Infrabel. Infrabel spreekt van een Europese primeur. Nooit eerder werden treinen aangedreven door zonne-energie. Van Driessche noemt het project ‘een mijlpaal in het kader van duurzame energie’.
Ze legt uit dat de HSL-tunnel naast de E19 gebouwd werd om de overlast van de hogesnelheidstrein op natuurgebied Peerdsbos te beperken. “Pas toen de tunnel klaar was, ontstond het idee om het dak te gaan gebruiken voor het opwekken van stroom.”
De spoorwegmaatschappij NMBS streeft ernaar om jaarlijks vierduizend treinen op zonne-energie te laten rijden. De reiziger zal echter geen enkel verschil merken tussen de traditionele treinen en de ritten op duurzame energie.
oktober 30th, 2012 om
Super, super super!