We hebben er lang op moeten wachten, maar nu heeft BMW eindelijk de i3 concept onthuld. Dit is de eerste elektrische auto van BMW die in massaproductie gaat.
De i3 is een luxueuze elektrische stadsauto die is uitgerust met een elektromotor van 125 kW en heeft een rijbereik van 130 tot 225 kilometer. De structuur van deze i3 is opgetrokken in met koolstofvezel versterkt plastic. Die lichtgewichtsconstructie moet de zware elektromotor en batterijenset compenseren. De Duitsers maken zich sterk dat wanneer deze i3 Concept is doorontwikkeld tot een productieversie, het gewicht nog steeds 1.250kg zal bedragen.
De i3 zal zich ondanks z’n elektrische aandrijving moeten gedragen als een echte BMW. Daarom is gezocht naar een ideale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De batterijen worden daarom onder de vloer geplaatst. De i3 krijgt er ook meteen een halfhoge zithouding door. Het interieur wordt volgens de fabrikant opvallend ruim en er is ook nog plaats voor 200 liter bagage.
Boven de achteras vinden we een 170 pk sterke elektromotor. Het maximumkoppel is 250 Nm. De motor is 40 procent kleiner dan het exemplaar in de Mini E, die ook 170 pk tot z’n beschikking had. De sprint naar 60 km/h kost minder dan vier seconden en na minder dan acht seconden staat 100 km/h op de teller.
De topsnelheid is 150 km/h. Via een traditioneel stopcontact kan de eigenaar de i3 in zes uur volledig opladen. Via een snellader is het accupakket van de auto binnen een uur voor 80 procent vol. De i3 is vooral bedoeld als stadsauto. Vandaar ook stoelen met een extra hoge semi-command-positie voor een beter overzicht over het verkeer. Ze laten ook vlotter in- en uitstappen toe.
Reageer op dit bericht