Van donderdag 27 oktober tot en met 6 november is het weer Fairtrade week. De Fairtrade Week vindt dit jaar voor het vijfde jaar op rij plaats. Heel Nederland wordt geprikkeld om fairtrade producten op de boodschappenlijst te zetten. Die producten zijn steeds breder en makkelijker verkrijgbaar.
Tijdens de Fairtrade Week roept Stichting Max Havelaar consumenten op om zo veel mogelijk Fairtrade producten op de boodschappenlijst te zetten. Ruim 3000 winkels besteden deze week extra aandacht aan hun Fairtrade assortiment.
Niet alleen consumenten kiezen vaker voor Fairtrade producten, ook steeds meer bedrijven en (overheids)organisaties kiezen ervoor om eerlijke handel op te nemen in hun inkoopbeleid. Kiezen voor Fairtrade is dus eigenlijk heel normaal en wordt steeds makkelijker. En dat is vooral goed nieuws voor miljoenen boeren in ontwikkelingslanden die dankzij eerlijke en duurzame handel op eigen kracht kunnen werken aan voedselzekerheid en duurzame ontwikkeling.
In de week van 31 oktober valt bij twee miljoen huishoudens de Fairtrade Week actiefolder op de deurmat. Voor het eerst bundelt Stichting Max Havelaar in een folder Fairtrade aanbiedingen van vier retailorganisaties: Albert Heijn, Jumbo, Lidl en PLUS. Bovendien bevat de folder kortingsbonnen van diverse andere retailers. De aanbiedingen gelden tijdens de Fairtrade Week op producten met het Max Havelaar keurmerk.
Met de Fairtrade Week actiefolder vraagt Stichting Max Havelaar aandacht voor boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden die door Fairtrade kunnen werken aan een betere toekomst. In de folder komen boeren aan het woord over het belang van Fairtrade koffie, -cacao, -bananen en –bloemen voor hun ontwikkeling. Per retailer staan vier Fairtrade producten in de schijnwerpers, van koffie tot chocolade en van wijn tot pindakaas.
Reageer op dit bericht