RSS

Elektrische Audi A2 concept tegenover de BMW i3 concept car

di, nov 1, 2011

Wetenschap en Natuur

De werkelijkheid van een breed ontwikkelde elektrische automarkt begint steeds dichterbij te komen. Chevrolet en Nissan hebben al elektrische auto’s in hun assortiment en nu is het de beurt aan BMW en Audi om hun intrede te doen in deze nieuwe markt.

De BMW i3 is een elektrische auto speciaal voor de stedelijke gebieden. Hij is al tentoongesteld en zal in 2013 op de straten te bewonderen zijn. Audi heeft met haar nieuwe innovatieve A2 ook stappen gemaakt om zich te onderscheiden van haar elektrische concurrenten. In dit artikel hebben we de BMW en de Audi uitgelicht.

Waarom de vergelijking?

Om de BMW i3 van gezonde concurrentie te voorzien heeft Audi een concept auto ontwikkeld, genaamd de Audi A2. Het chassis van beide auto’s zijn van aluminium terwijl de andere auto-onderdelen uit koolstofvezel versterkt polymeer bestaan. Audi heeft verder geïnnoveerd met een elektrisch bediend stuur en remsysteem. Hiermee nemen ze afstand van het hydraulisch systeem.

Audi A2 Concept
De nieuwe Audi A2 is een 5-deurs hatchback met een premium voertuigconcept dat vooral om twee onderdelen draait; een klassiek ruimtelijke concept en een krachtig elektrisch aandrijfsysteem. Er is genoeg ruimte om vier mensen comfortabel te laten zitten en de elektrische aandrijving wordt ondersteund door by-wire technologie wat zorgt voor puur elektrisch sturen- en remmen. Bovendien zit er internet in de auto ingebouwd. De buitenkant van de auto is zo ontworpen dat het de typische krachtige, elegante en sportieve Audi look vast houdt. Dimlicht en grootlicht worden gemaakt door de vele kleine licht diodes opgesteld in een LED matrix formaat. Er zijn 5 laser diodes die een rood driehoekje projecteren als zijnde een achter-mist licht. De auto heeft ook een donker glazen dak wat transparant gemaakt kan worden door slechts op een knopje te drukken.

De groene kant
Het ultra lichte gewichtsconstructie van de Audi A2 zorgt er voor dat de auto slechts 1.150 KG weegt, hier zit de 31KWU lithium-ion batterij bij inbegrepen. Het opladen van de batterij zal ongeveer 1.5 uur duren met gebruik van 400 volt stroom. Met 230 volt (dit is wat je thuis hebt) zal het ongeveer 4 uur duren om de batterij volledig op te laden. De auto gaat van 0 tot 100 in maarliefst 9.3 seconden en heeft een topsnelheid van 150 km/pu
Het gewicht van de auto is te danken aan de structuur bestaande uit aluminium en carbonfiber onderdelen. De afmetingen van de auto vertelt bovendien iets over de compactheid van de auto. Hij is 380 cm lang, 169 cm breed en 149 cm hoog.

BMW i3 concept
Het ontwikkelingsteam van de BMW i3 noemt de auto ook wel de ‘’Megacity car’’. Het doel van het ontwikkelen van deze auto was om een nieuw concept voor het vervoer van de stedelijke bewoners te creëren. De verwachting is dat de bewoners van drukke en grote steden al snel behoefte zullen hebben aan compacte auto’s die zeer efficiënt zijn. Het gerucht gaat dat de BMW i3 wellicht voorbeeld heeft genomen van het Japanse concept van een elektrische en hybride mix. Met een benzinemotor om de radius te vergroten, evenals voor een soepel rijdcomfort te zorgen en een krachtige acceleratie te garanderen. Hier zal de auto zich voornamelijk op gaan focussen. Het wordt verwacht dat deze auto in 2013 uitkomt.

De groene kant
De BMW i3 is een stadsauto zonder uitstoot. Het gewicht van deze auto ligt rond de 1.250 kg, hier zit de lithium-ion batterij bij inbegrepen. BMW claimt dat deze auto 226 tot 360 kilo lichter is dan andere auto’s in dezelfde categorie. De elektrische motor genereert zo’n 167 PK met een radius van 130-150 km. De i3 gaat van 0 tot 100 in minder dan 8 seconden. Met huishuidstroom duurt het zo’n 6 uur om de auto volledig op te laden. Het duurt ongeveer een uur om 80% van de batterij op te laden bij een oplaadstation. De Duitse autofabrikant moet bepaalde groene standaarden handhaven en doet dit door koolstof neutrale technologie te gebruiken in de productie door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.

Het oordeel
De Audi A2 en de BMW i3 hebben veel overeenkomsten en weinig verschillen, hoewel de Audi natuurlijk het duurzaamste is. Het aandrijvingconcept is echter iets anders. De BMW i3 focust zich meer op de stedelijke rijder die op zoek is naar kracht en efficiëntie. De BMW komt met een vergrotende radius en een hybride versie met een benzinemotor. De Audi A2 is puur en alleen een echte elektrische auto. De acceleratie van beide auto’s is nog redelijk aan de langzame kant in vergelijking met benzine auto’s. Ze doen er ongeveer 7 tot 9 seconden over om van 0 tot 100 te accelereren.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?