RSS

Ook C&A belooft gifvrij te produceren

Het internationale kledingmerk C&A heeft vandaag aangekondigd gifvrij te gaan produceren. Samen met Adidas, Nike, Puma en H&M, die al eerder deze belofte deden, lanceert C&A een Joint Roadmap: een plan voor het aanpakken de uitstoot van gevaarlijke chemicaliën.

De ‘Detox’-campagne legde dit jaar de relatie tussen internationale kledingmerken, hun leveranciers en de vergiftiging van Chinese rivieren en meren  bloot. Greenpeace voerde maandenlang campagne om deze bedrijven onder druk te zetten en te stoppen met het lozen van giftig afvalwater bij de productie van kleding. De drie grootste sportmerken en H&M gingen overstag en beloofden hun productieproces op te schonen.

Li-Ning
Ook het Chinese sportmerk Li-Ning kondigt aan om te stoppen met giflozingen, alle schadelijke en hormoonverstorende gifstoffen uit de kledingproductie te bannen voor 2020 en mee te doen met de Joint Roadmap (PDF). De deelname van Li Ning is bijzonder belangrijk, omdat dit het eerste Chinese merk is dat een dergelijke belofte doet sinds de start van onze campagne in Oost Azië. ‘Eindelijk een bedrijf dat zijn nek uitsteekt en gif als een gevaar ziet voor China, in een land waar het lozen van giftig afvalwater dag en nacht doorgaat’, zegt Ilze Smit van Greenpeace.

Tansparantie
De ‘Joint Roadmap’ is een belangrijke stap vooruit. Nu is het tijd om de mooie woorden om te zetten in actie. ‘De merken moeten uitleggen hoe en wanneer ze de uitstoot van gevaarlijke chemicaliën gaan stoppen. Ook willen we dat de bedrijven transparanter worden en informatie over de vervuiling uit hun fabrieken gaan publiceren’, stelt Ilze Smit.  De lokale bevolking heeft het recht heeft om te weten welke giftige stoffen in het water in hun omgeving wordt geloosd. Ook kan het publiek dan snel en gemakkelijk de voortgang van de kledingmerken volgen. ‘Met de ergste chemicaliën moeten ze natuurlijk gelijk stoppen. Uiteindelijk willen we dat helemaal geen gevaarlijke chemicaliën meer worden uitgestoten, niet door deze en ook niet door vele andere kledingmerken. Alleen dan kan de waterkwaliteit in China verbeteren’.

In de verklaring van C&A staan ambitieuze doelen om al in 2012 te publiceren wat zij in het water lozen. Ook Li-Ning legde zich vast om hun eerste lijst van beperkte stoffen online te publiceren.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?