Google is het IT-bedrijf dat het meeste doet in de strijd tegen de klimaatverandering. Het stoot Cisco van de troon in de index van meest groene IT-bedrijven van Greenpeace.
Google heeft volgens Greenpeace een een armlengte voorsprong op de concurrentie, onder meer dankzij de beslissing om de energieafdruk publiek te maken en een gedetailleerd plan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Greenpeace heeft ook lof voor de aanhoudende pogingen van Google om het klimaatprobleem onder de aandacht te brengen en Amerikaanse en Europese regeringen te overtuigen om hun uitstoot te verminderen.
Maar die voorsprong heeft ook te maken met de povere score van de andere spelers in de sector. Technologiebedrijven blijven te vaak gebruik maken van vervuilende energiebronnen, en hun groene voornemens blijken al te vaak loze beloftes, zegt Greenpeace.
“Technologiebedrijven hebben de mogelijkheid om met hun macht de manier te beïnvloeden waarop we energie produceren en gebruiken”, zegt Gary Cook, IT-analist van Greenpeace. “Google leidt de dans omdat het doet wat het zegt door te investeren in hernieuwbare energie.”
Apple en Facebook
Apple en Facebook, twee van de meest invloedrijke merken in de sector, komen niet voor op het scorebord, omdat ze volgens Greenpeace zelfs niet voldoen aan de criteria. Ondanks recordwinsten toonden ze geen leiderschap en kiezen ze niet voor de juiste oplossingen zoals de concurrenten dat wel deden.
Facebook gooide het eind 2011 wel over een andere boeg: het koos voor meer hernieuwbare energie en toepassingen om de efficiëntie van gebruikers op te krikken. Greenpeace verwacht dat de socialenetwerksite volgend jaar wel op het scorebord zal staan.
december 28th, 2013 om
Google heeft veel goede producten die ze aanbieden. Google doet ook veel rare dingen. Maar ik vind het toppie dat ze dit doen voor groen.