RSS

Tesla Model S heeft groter bereik dan verwacht (515 km)

di, mei 15, 2012

Wetenschap en Natuur

De Tesla Model S Elektrische Sedan, die over ongeveer een maand aan de eerste klanten wordt geleverd, zal beschikbaar zijn in drie verschillende accumaten (40kWh, 60kWh en 85kWh). Tesla’s doel met dit top model was het behalen van een rijbereik van 480 kilometer bij de EPA 2-cycli test. Dit is dezelfde test die het rijbereik van de Tesla Roadster officieel op 392 kilometer heeft vastgesteld.


Het was een ambitieus doel, gezien het feit dat het Model S groter is dan de Roadster en minder kost, waardoor minder aan de accu besteed kan worden (gelukkig blijft de accu technologie verbeteren en wordt het ieder jaar een beetje goedkoper).

Nou, het lijkt erop dat Tesla hun eigen verwachtingen heeft overtroffen. Sinds het uitbrengen van de Roadster heeft de EPA de testcyclus een beetje veranderd (hierover later meer), maar als we Appels met Appels vergelijken, heeft het Model S een rijbereik van 515 kilometer. Dat is aanzienlijk meer dan elke andere elektrische productie auto!

Nieuwe EPA Waardering Procedures: 5-cycli vs. 2-cycli
Toen de Tesla Roadster werd gecertificeerd, gebruikte de EPA enkel een 2-cycle test die werd uitgevoerd bij een omgevingstemperatuur van 24 graden Celsius en met verschillende versnellingen en snelheden voor zowel stad- als snelwegtesten met een top van 97 kilometer per uur. Onlangs heeft de EPA drie extra cycli opgenomen in hun testen die auto’s tot grotere grenzen drijft. De extra cycli zijn toegevoegd als onderdeel van de nieuwe “5-cycli test”, die onder andere bestaat uit het rijden in koude omstandigheden waarbij de verwarming gebruikt moet worden, het rijden in warme omstandigheden waar de airconditioning moet worden gebruikt en een hoge snelheids-cyclus (waarbij snelheden van 129km/u worden bereikt) met rappe versnellingen.

We zijn blij dat we kunnen vermelden dat het Model S onze eerste verwachtingen over het bereik met ongeveer 32 kilometer heeft overtroffen en het een 2-cycli bereik van 515 kilometer en een 5-cycli bereik van 426 kilometer heeft behaald, wat vergelijkbaar is met de Roadster. Dit is een nieuw record voor het bereik van een elektrische auto! (bron)

Natuurlijk is het daadwerkelijke bereik van iedere elektrische auto sterk afhankelijk van hoe je ermee rijdt, net als een auto die op benzine rijdt. Als je met ideale snelheden rijdt en je de airco en de verwarming niet te veel gebruikt, zou je een groter getal dan EPA kunnen behalen (veel Roadster of LEAF rijders hebben dit bevestigd). Als je echter met hoge snelheden rijdt en de airco en de verwarming veel gebruikt, kan het bereik aanzienlijk afnemen.

Hoe doet het S Model het? Een groot deel komt door extreem goede aerodynamica:
Hoewel het Model S een stuk groter en zwaarder is dan de Roadster en veel meer laadvermogen heeft, is de totale accu energie consumptie op de snelweg slechts 10% meer dan de Roadster! Dit is verbazingwekkend en dit komt grotendeels doordat het Model S de beste aerodynamica heeft van alle sedans in zijn klasse, met een Cd van ongeveer 0,24. De aerodynamica van Model S is zo geoptimaliseerd dat de totale luchtweerstand van de auto, die aanzienlijk groter is aan de voorkant, bijna hetzelfde is als die van de Roadster voor een bepaalde snelheid.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,

Reacties

  1. Koos Groenewoud:

    Mooie wagen. Een paar weken geleden zag ik de Fisler. Ook mooi. Hopenlijk trekt dit soort modellen veel mensen over de streep. Heb zelf bij ENEXIS mogen rijden in een electrischr vw golf. Onbeschrijflijk. Apart en supersnel (200 pk).

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?