Wakker Dier start deze week een nieuwe tv-campagne, gericht op een einde aan de verkoop van pluimveevlees uit de intensieve vleeskuikenhouderij bij supermarkten. In de tv-spot wordt de supermarktklant duidelijk gemaakt dat de goedkope kipfilet in het schap afkomstig is van een kuiken dat een rotleven heeft gehad.
In januari van dit jaar schreef Wakker Dier 40 supermarkten en producenten van A-merken aan met de vraag zo snel mogelijk te stoppen met het verwerken en verkopen van vlees uit de intensieve vleeskuikenhouderij. Al 6 leveranciers van A-merken beloofden Wakker Dier binnen 2 jaar over te stappen naar vlees van kippen afkomstig uit een houderijsysteem met 1 ster volgens het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming.
De supermarkten verklaarden 2 weken geleden deze stap pas in 2020 te willen maken. Wakker Dier beoordeelt dat als een vertragingstactiek. De organisatier richt haar campagne nu via tv, radio en sociale media op de supermarktketens en hun klanten, om zo snel mogelijk een einde te maken aan de verkoop van het gangbare pluimveevlees door supermarkten. Vanaf 28 juni is de campagne op tv te zien.
Kip, ‘t meest mishandelde stukje vlees
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken , lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan , krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst.
Campagne Stop de Plofkip
In januari schreef Wakker Dier 40 supermarkten en A-merken aan met de vraag zo snel mogelijk te stoppen met plofkip. Inmiddels gaven al zes A-merken gehoor aan de oproep van Wakker Dier vanwege het dierenleed. Unilever, Johma, Struik, Olvarit babyvoeding, Domino’s Pizza en Wagner Pizza zullen binnen een half tot maximaal twee jaar omschakelen naar kip die voldoet aan de één ster norm van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Kip met 1 Beter Leven ster is van een langzamer groeiend ras, heeft minder last van ontstekingen aan de pootjes en borst en heeft haast geen antibiotica nodig. Ook leeft deze kip langer, heeft meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten.
Wakker Dier richt haar campagne nu via tv, radio en sociale media op de supermarktketens en hun klanten, om zo snel mogelijk een einde te maken aan de plofkip in het winkelschap.
Reageer op dit bericht