Bewust inkopen doen van consumenten, en het engagement van de handel en industrie, zorgden in Duitsland in het eerste halfjaar van 2012 voor een omzetgroei van 35 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2011. De Duitse consumenten kochten fairtrade producten ter waarde van circa 250 miljoen euro.
De groeiende veelzijdigheid van het assortiment, met name dankzij meer eigen merken met het fairtrade keurmerk en het grote aantal verkooppunten in Duitsland (36.000) dragen bij aan het succes.
De belangrijkste groeiers zijn volgens vereniging Transfair, die het onafhankelijke fairtrade keurmerk verstrekt, koffie, bloemen en bananen. De afzet van fairtrade rozen is met 130 miljoen rozen het sterkst gegroeid – een plus van 221 procent. De afzet van fairtrade bananen steeg met zo’n 53 procent naar 8.200 ton en de afzet van koffie bedroeg het afgelopen halfjaar 4.700 ton, een plus van negen procent.
Reageer op dit bericht