Wakker Dier is een campagne gestart tegen de plofkip bij KFC. Met een filmpje roept Wakker Dier op tot een boycot van KFC, totdat de fastfoodketen overstapt op kip met een Beter Leven ster.
Wakker Dier hekelt voornamelijk de KFC ‘bucket’: een grote emmer vol stukken gefrituurde plofkip. Een ‘Hot for Two’ bucket weegt ruim 2 kilo, terwijl het Voedingscentrum per dag per persoon slechts één tiende daarvan aanbeveelt aan vlees. “Met deze emmer vol plofkip stimuleert KFC consumenten om grote hoeveelheden dierenleed naar binnen te werken.
De lage prijs bij KFC wordt via de boer afgewenteld op de dieren. Meer dan de helft van de plofkippen is kreupel en lijdt pijn door de snelle groei en overgewicht. Met gemiddeld 2 dagdoseringen antibiotica per kip worden ze op de been gehouden.” De actie valt binnen de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. Unilever, Struik, Domino’s Pizza, Wagner Pizza, Johma en supermarkt Deen gaven al gehoor aan de campagne.
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de plofkip, het slechtst op dierenwelzijn (pdf). De European Food Safety Authority (pdf) dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast (pdf). De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst.
Reageer op dit bericht