De opkomst van elektrisch vervoer in Nederland heeft de economie geen windeieren gelegd. De sector elektrisch vervoer zag tussen 2010 en 2012 de werkgelegenheid verdrievoudigen, de omzet verdubbelen en de export verviervoudigen. De elektrisch vervoersector verwacht dat deze trend zich voortzet.
Dat blijkt uit onderzoek van Agentschap NL, dat namens de overheid onder meer subsidie verleent aan ondernemers met duurzame en innovatieve ambities. Uit het rapport blijkt verder dat het netwerk voor elektrisch vervoer in Nederland sinds 2009 groeit. Er is relatief veel bedrijvigheid rond nieuwbouw van (maatwerk)voertuigen, laadinfrastructuur, aandrijftechniek en mobiliteitsdiensten.
Stella is een mooi voorbeeld van de innovatieve rol die Nederland speelt op het gebied van elektrisch vervoer. Begin juli 2013 presenteerde de TU Eindhoven deze eerste gezinsauto ter wereld die op zonne-energie loopt. Het verdienpotentieel – het vermogen om opbrengsten te verhogen – van elektrisch vervoer is echter veel groter.
Het Rijk zet zich actief in om elektrisch vervoer te stimuleren. Een voorbeeld daarvan is het Formule E-Team (FET), waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samenwerken om elektrisch vervoer te bevorderen. In het plan van aanpak ‘Elektrisch Rijden in de Versnelling, 2011-2015’ (pdf) beschrijft het FET de mogelijkheden om elektrisch rijden economisch kansrijk te maken voor Nederland.
Reageer op dit bericht