Wakker Dier heeft vijf bedrijven genomineerd voor de titel Liegebeest van 2013. Het zijn Albert Heijn, FrieslandCampina, McDonald’s, Arla Natura en het Duurzaam Paling Fonds.
De ‘prijs’ is bestemd voor bedrijven die hun klanten in de ogen van Wakker Dier verkeerd voorlichten over producten. Het eigen merk van Albert Heijn (AH Excellent) en kipnuggets van McDonald’s zijn genomineerd omdat gebruik zou worden gemaakt van plofkip.
De genomineerden
Melk, het witte sprookje
Er was eens… een prachtig reclamefilmpje met heel veel koeien blij in de wei. Dit sprookje wordt verteld door FrieslandCampina, de grootste speler op de Nederlandse zuivelmarkt. De producten van eigen merken zoals Milner en Campina, hebben weidegarantie. Maar FrieslandCampina produceert nog veel meer melk: voor de export en voor andere merken. Daarvoor staan veel koeien wél het hele jaar door op stal. In Nederland neemt het aantal koeien dat de wei in mag, al tien jaar gestaag af. In 2011 kwam al 30 procent van de melkkoeien nooit meer buiten! FrieslandCampina geeft boeren die hun koeien beweiden een weidepremie, in een poging weidegang te stimuleren. Maar deze maatregel is onvoldoende. Het is de hoogte tijd dat FrieslandCampina, als grootste speler in de zuivelmarkt, haar verantwoordelijkheid neemt.
McPlofkip
McDonald’s vertelt in hun tv-reclame over de achtergrond van allerlei producten; sla, tomaten, rundvlees… Maar geen woord over hun kip. Op hun website beweren ze zelf dat ze geen plofkip gebruiken. Zij zeggen, zonder concreet te worden, dat ze kippenvlees gebruiken van leveranciers die zorgvuldig met hun dieren omgaan en dat zij strikte eisen aan die boeren stellen bovenop de verplichte Nederlandse wetgeving…. Maar McDonald’s gebruikt gewoon vlees van vleeskuikens die maar zes weken leven, extreem hard groeien en nooit naar buiten mogen. Plofkip dus.
Gladde praatjes
Paling is een ‘rode’ vissoort volgens de Viswijzer en staat op de lijst van bedreigde diersoorten. Toch is deze vis in sommige supermarkten te koop. Vaak met een sticker van het Duurzaam Paling Fonds (DUPAN). DUPAN is opgericht door de vissector zelf. Zij willen doorgaan met de vangst en verkoop van de bedreigde paling. Daarom beweren ze dat je bij de aankoop van een stukje gerookte paling, bijdraagt aan een duurzaam palingbeheer in Nederland. Maar er is helemaal geen bewijs voor die boude bewering. Sterker, het is zelfs twijfelachtig of de acties van Dupan daadwerkelijk bijdragen aan een betere palingstand. De International Council for the Exploration of the Sea (ICES), een netwerk van wetenschappers, is er dan ook duidelijk over: je moet de laatste palingen gewoon in leven laten en stoppen met de vangst van deze bedreigde diersoort. Palingen dood maken en dan ‘duurzaam’-stickers erop plakken is dus geen ‘duurzaam’ idee. Greenpeace werd dan ook niet voor niets grotendeels in het gelijk gesteld door de RCC: DUPAN paling mag niet ‘duurzaam’ genoemd worden.
Blabla van Arla
De 100 procent natuurlijke zuivelspread van Arla heeft geen weidemelkgarantie. Bovendien is de kaas gemaakt van Deense melk, een land waar maar liefst 70 procent van de koeien het hele jaar door op stal staat. Koeien het hele jaar door binnen houden is niet natuurlijk! En dan op de verpakking een silhouet van een koe tegen blauwe lucht plaatsen, is behoorlijk misleidend. Arla noemt de spread 100% natuurlijk, alleen omdat er geen kunstmatige toevoegingen zijn gedaan. Dat is wel een erg slappe hap.
Niet te genieten
Albert Heijn heeft een eigen merk: AH Excellent. Daarover beweren ze het volgende: “AH Excellent-producten zijn vergelijkbaar met artikelen uit de beste speciaalzaken, uit goede restaurants en van befaamde koks. Kortom met het beste wat er te koop is in de culinaire wereld!” En op de verpakking staat de prachtige zin “Het leven is genieten”. Maar voor de dieren waar die producten van gemaakt worden, viel er niets te genieten: die leefden ‘gewoon’ in de vee-industrie. Neem bijvoorbeeld de ‘AH Excellent Kipfilet groene pesto pijnboompit’, dat is gewoon plofkip in een luxe klinkend sausje. Dat is zeker niet het beste dat te koop is in de culinaire wereld, en verre van Excellent.
- Het publiek kan de komende 2 weken stemmen op een van de bedrijven.
Vorig jaar ging de titel naar de kipverpakking van Iglo. Het jaar ervoor was de prijs voor Kamerlid Ger Koopmans (CDA), die de productie van ganzenleverpastei foie gras verantwoord noemde.
augustus 28th, 2013 om
Beste,
Met plezier lees ik jullie positieve nieuws. Dit bericht zou ik echter niet plaatsen in de categorie Happy news. Voor mij doet het af aan de happy inhoud van jullie site.
Vriendelijke groet,
Dolf Kloosterziel
september 11th, 2013 om
Ik denk dat het wel bij happy news hoort.Het is een prijs!Een beetje humor maakt ook happy.Gr Johan