Een persinnovatiefonds dat door Google is opgericht, doneert 250.000 euro aan Charlie Hebdo, het Franse satirische weekblad dat het slachtoffer werd van een bloederige aanslag.
Bij de aanslag kwamen twaalf mensen om het leven, waaronder de hoofdredacteur en zeven andere journalisten.
Charlie Hebdo verschijnt volgende week naar verluidt in een oplage van één miljoen exemplaren. Om deze editie en toekomstige publicaties van het weekblad te helpen, doneert het persinnovatiefonds van Google 250.000 euro aan Charlie Hebdo, zo bevestigt NU.nl na berichtgeving van Les Echos.
Het betreffende Franse persinnovatiefonds, Fonds pour l’Innovation Numérique de la Presse (FINP), is opgericht door Google en handelt zelfstandig.
Uitgevers van Franse kranten zouden ook nog eens 250.000 euro doneren aan Charlie Hebdo, om de toekomst van het blad veilig te stellen. De partijen die de distributie van het Franse satirische weekblad verzorgen, rekenen tevens geen kosten voor het uitbrengen van de editie van volgende week.
”We gaan door, we hebben besloten volgende week uit te komen. Iedereen staat erachter”, zegt columnist Patrick Pelloux. Volgens de schrijver, die in het dagelijks leven arts is, komt de redactie van het tijdschrift op korte termijn bijeen. (Bron: NU.nl)
Reageer op dit bericht