Onderzoekers van het Massachusetts Institute for Technology (MIT) in de Verenigde Staten hebben een techniek ontwikkeld die het mogelijk maakt om lithium-ion batterijen razendsnel op te laden. De ontdekking van de Amerikaanse onderzoekers staat in de jongste uitgave van het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
„Dat snelle laden is essentieel voor het commerciële succes van de elektrische auto”, vertelt accu-expert Sjef Peeraer. De wagen kan dan binnen vijf minuten langs de weg worden opgeladen bij daarvoor aangelegde laadpunten – een benzinepomp voor elektriciteit. De beperkte actieradius die nu nog een probleem vormt, is dan geen belemmering meer.
Duurt het nu soms nog uren om een Li-ion batterij op te laden, in de verbeterde versie is dit nog maar een kwestie van seconden. De batterij is bedekt met een speciaal laagje van lithium ijzer fosfaat. Dit laagje laat de lithiumionen die voor de stroom zorgen sneller door de batterij gaan.
Een bijkomend voordeel van het elektrische wagenpark is vervolgens dat er met het grote aantal batterijen een continu opslagmedium beschikbaar is, dat bijvoorbeeld pieken in het aanbod van windenergie en zonne-energie kan benutten. De batterij van een elektrische auto kan vervolgens ook onderdeel worden van het elektriciteitsnet van het huis, waardoor het totale stroomaanbod constanter wordt.
De onderzoekers voorzien grote maatschappelijke veranderingen dankzij hun uitvinding. Ook het snelle ontladen heeft voordelen. Bijvoorbeeld als de elektrische auto net even wat extra kracht nodig heeft bij het optrekken. Maar het mooiste is de snelheid waarmee de batterij op de markt komt. Omdat de lithiumiontechnologie al zolang bestaat, vermoeden de onderzoekers dat het slechts twee jaar duurt voordat de nieuwe batterij overal te koop is.
april 3rd, 2009 om
In 5 minuten laden, dan gaat er een aardig stroompje lopen!
De aanlegkosten van elektriciteit naar oplaadstations kost een enorme hoeveelheid geld, bovendien moeten er veel meer parkeerplaatsen zijn, om files te voorkomen (honderden laadstations).
Ben benieuwd wat een kilowatuur dan gaat kosten.
Een elektrische auto, wat het rendement ook is, kost veel meer dan een ook al erg dure brandstof-auto.
De accu’s na 4-5 jaar vervangen is dacht ik, niet goedkoop, wat zijn de verdere onderhoudskosten?
Mijn vraag, wat is de winst voor mij persoonlijk, of is het veel verlies?
Wie denkt dit normaal te kunnen betalen?