Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ca 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee 2 miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.
Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van ca 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230% van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Men houdt op jaarbasis dus 130% over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point in Eefde. Er zijn natuurlijk meer voordelen. Zo draagt het in een keer een grote klap bij aan milieudoelstelling van de overheid. De horizonvervuiling zoals bij windmolens is veel minder.
Daar de spoorlijnen meestal in de volle zon liggen, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.
Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.
Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.
april 14th, 2009 om
En hoe zit het met herfstbladeren, die dan niet meer tussen de wielen komen, maar op de panelen? Als dat geen probleem zou zijn is dit natuurlijk goed nieuws 🙂
april 14th, 2009 om
En het kost maar 10 miljard.
Daarvoor hoeven de kaartjes slechts te verdubbelen in prijs.
april 14th, 2009 om
@Henk, die 10 miljard is dan wel de beste investering ooit, als daar 2 miljoen huishoudens eeuwig zonnestroom van kunnen genieten. En uiteraard gaan ze dat niet met treinkaartjes financieren, die kunnen zelfs op deze manier gratis na een paar jaar.
april 14th, 2009 om
lijkt me een ambitieus plan, maar geweldig dat er van de gebaande paden wordt gedacht. Dan komen de echte innovaties tot stand. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
april 14th, 2009 om
@Henk, 10 miljard voor 2 mln huishoudens is een investering van 5k per huishouden.
@Erwin daarvoor heb je natuurlijk niet eeuwig zonnestroom, maar waarschijnlijk wel een jaar of 20-30. Maar kan dus een prima investering zijn.
april 14th, 2009 om
Vind het een goedplan. Las laatst ook een verhaal over zonnecellen op snelwegen. Geen overkapping, maar gewoon op het wegdek. De zonnecellen die ze daarvoor wilden gebruiken bevatten tevens leds welke het weg ’s nachts verlichten. Bovendien ging het wegdek ook minder snel stuk.
april 15th, 2009 om
Prima plan. Nu nog snel regelen. Dat is altijd het probleem hier in NL met al die regeltjes.
april 15th, 2009 om
Tja,
Wie kan hier nu bezwaar tegen hebben? Geen fijnstof, geen uitstoot, geen horizonvervuiling, geen nivea / niby gerelateerde problemen. Typisch een geval van alleen maar voordelen. Een goed alternatief voor de in zuid-Duitsland (overigens al een aantal jaren succesvolle) formule waarbij particuliere dakvlakken geleased worden voor zonnepanelen. Overigens is een investering van 5K een schijntje in verhouding tot de prijs die wij de komende 25 jaar voor conventionele energie gaan betalen! Go ProRail Go Prorail!
april 15th, 2009 om
Vet idee. Geen bladeren en geen sneeuw meer op de rails. De palen waar de zonnecellen opkomen staan er al. Goed plan!
april 15th, 2009 om
Het idee is inderdaad geweldig, maar is het niet zo dat zonnepanelen zélf schadelijke materialen bevatten? Ik meen dat toch al een paar keer her en der gelezen te hebben.
Iemand die hier meer over weet?
mei 1st, 2009 om
Ik kan dit alleen maar toejuichen! Een heel efficiënte oplossing.
Niet te lang meer vergaderen. Uitwerken en vooral doen!
Dorothe
januari 15th, 2010 om
top plan,
wissels niet meer ondersneeuwen, zijn ze bevroren of onder sneeuwt,
de hoeg vanzonnepanelen zal zo groot zijn dat sneeuw en balderen er af vallen…. waarheen…
bladeren verzamelen en compesteren, levert ook weer energie op.
water in kleine watervalltjes naar beneden gelijden, mini watercentrales
misschien draaf ik wel door..
februari 4th, 2010 om
Ik mag hopen dat ze het als aanvullende stroomvoorziening willen doen?
Want als ze deze winter alleen maar op zon-energie willen rijden staan de treinen in sommige provincies meer stil dan dat ze rijden. De zonnenpanelen op ons dak waren ook helemaal ondergesneeuwd en daar kregen we dus ook geen energie van voordat we ze eerst weer schoongeveegd hadden.
Misschien een nieuwe seizoensbaan in de winter?
Zonnepaneel-veger bij prorail
februari 7th, 2010 om
Nu nog de trein zelf magnetisch maken en aan elke staander die de zonnepanelen hoog houden een spoel wat in zijn geheel, anno 2010 toch wel eens in nanno formaat gerealiseerd mag worden om…je weet wel
februari 22nd, 2010 om
Dat iedee kan ook bij autosnelwegen toepassen. Dan heb je ook minder last van gladheid bv door sneeuw en ijzel.
maart 16th, 2012 om
Kunnen ze in de winter weer niet rijden. sorry, er ligt sneeuw op e zonnepanelen! 🙂
december 5th, 2012 om
We zijn ondertussen bijna 4 jaar verder. Hoe is het met die plannen ondertussen? Zoals gewoonlijk weer op niets uitgedraaid zeker?
februari 23rd, 2013 om
Mooi dat er mensen zijn die zich met zulke grootse projecten bezig houden, hoef ik het (al helemaal) niet te doen.
april 2nd, 2013 om
En als je de benodigde palen voorziet van een van schubben voorziene koker die door de (rij)wind een dynamo aandrijft ben je weer een stapje verder. Vergt weinig verdere infrastructuur omdat transportleidingen in de buurt zijn.
april 2nd, 2013 om
Misschien ook iets voor de lantaarnpalen?
mei 19th, 2014 om
Op deze manier kunnen zonnepanelen een grote bijdrage leveren aan onze energievoorziening. Zonnepanelen moeten overal waar het ook maar enigszins mogelijk is worden toegepast. Ze doen het altijd als er licht is, ook bij bewolkt weer. Met volle zo’n leveren ze natuurlijk het meest. Zelf heb ik mijn dak al een aantal jaren vol met zonnepanelen, en ik lever iets meer terug dan dat ik zelf verbruik. Als we in de toekomst ook elektrische auto’s in grote aantallen willen laten rijden, dan moeten we echt al onze daken vol leggen met zonnepanelen, omdat ons huidige elektriciteitsnet dit niet aankan.
De prijzen van zonnepanelen zijn de afgelopen jaren zover gedaald, dat het zelf opwekken van elektriciteit nu al voordeliger is dan de elektriciteit van onze energieleveranciers. Dus heb je een eigen dak en plaats je daar geen zonnepanelen op, dan ben je een dief van je eigen portemonnee!
maart 6th, 2019 om
Dit bericht is van 14-04-2009, nooit meer wat van gehoord, weer een plan van gebakken lucht?