Mensen die een elektrische auto kopen, hoeven geen aanschafbelasting en wegenbelasting te betalen. Dat is een van de manieren waarop de ministers Eurlings van Verkeer en Van der Hoeven van Economische Zaken elektrisch rijden willen stimuleren.
Het kabinet wil dat Nederland dé internationale proeftuin wordt voor deze vorm van vervoer. Het trekt daarvoor 65 miljoen euro uit.
Bedrijven
Bedrijven kunnen gemiddeld 8000 euro besparen op de nu nog hoge aanschafprijs van een auto op stroom door subsidie en belastingvoordelen. Dat staat in een plan van aanpak dat het kabinet vrijdag heeft goedgekeurd.
De inzet is om Nederland tot dé internationale proeftuin voor elektrisch rijden te maken. Dat bedrag wordt verder onder meer gebruikt om bedrijven te subsidiëren als ze een elektrische auto kopen. “Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, vlakke wegen en een goede stroomvoorziening”, stelt het kabinet.
Het kabinet wil de markt stimuleren om de elektrische auto’s van de grond te krijgen, onder meer door;
- subsidie voor praktijktesten;
- gemiddeld 8.000 euro subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s door bedrijven;
- vrijstelling van de BPM en wegenbelasting voor elektrische auto’s;
- overheid zet zich in om het eigen wagenparkt zoveel mogelijk te elektrificeren.
Ontwikkeling
Het kabinet trekt 65 miljoen euro uit voor de verdere ontwikkeling van batterijen, auto’s en de aankoop van elektrische auto’s door de overheid. Het geld zou ongeveer een half miljard aan nieuwe investeringen moeten opleveren.
Een elektrische auto is nu nog bepaald niet goedkoop. De Noorse THINK City, de eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, kost ongeveer 40.000 euro. Dat komt vooral door de batterij die flink aan de prijs is (tot 10.000 euro).
Oplaadpunten
Het plan voorziet verder in een fiscaal voordeel van 20 procent op investeringen in oplaadpunten. De huidige generatie batterijen moet na 180 tot 200 kilometer opgeladen worden. Het plan is opgesteld door de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) Maria van der Hoeven (Economische Zaken), Jacqueline Cramer (Milieu) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financien).
Reageer op dit bericht