China is de voorbije zes maanden de grootste producent en koper van auto’s geworden. China hield het traditioneel al overwegend bij zuinige auto’s en de regering zet de makers en kopers nu aan om nog groener te worden.
In het eerste semester werden in China 6,1 miljoen auto’s verkocht, een stijging met bijna 18 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat zegt de Chinese Vereniging van Automakers. De autoverkoop in de VS daalde volgens Autodata Corp de eerste helft van dit jaar met 35 procent tot 4,8 miljoen stuks.
Groen relancepakket
De Chinese knalprestatie is voor een groot deel te danken aan stimulerende maatregelen van de overheid. China halveerde dit jaar de aankoopbelasting van auto’s met een cilinderinhoud van minder dan 1,6 liter van 10 tot 5 procent. Er kwam ook een hogere schrootpremie, terwijl de overheid ook komaf maakte met administratieve regels die de autoverkoop hinderden. Boeren krijgen dit jaar extra steun voor het inruilen of aankopen van lichte bestelwagens.
De Chinese regering heeft voor de komende drie jaar ook 10 miljard yuan (1 miljard euro) uitgetrokken om automakers onder meer te helpen zuinigere wagens te maken en modellen die niet op fossiele brandstoffen rijden.
In Peking, Sjanghai en elf andere steden zijn pilootprojecten van start gegaan met schone bussen, taxi’s en wagens van overheidsdiensten. Er wordt geëxperimenteerd met hybride wagens, elektrisch aangedreven voertuigen en bussen met brandstofcellen.
Chinese automakers volgen
Chinese automakers hebben de ontwikkeling van dergelijke modellen intussen versneld. Foton is al begonnen met de massaproductie van hybride bussen. De eerste van die bussen rijden al sinds begin 2008 rond in Guangzhou. Eind vorig jaar lanceerde BYD een hybride berline, en de fabrikant wil eind dit jaar een alleen met stroom aangedreven wagen klaar hebben. Ook Foton wil tegen dan elektrische auto’s op de markt brengen. BYD Auto heeft naar eigen zeggen al meer dan een miljard yuan (102 miljoen euro) geïnvesteerd in de ontwikkeling van alternatieve brandstoftechnologieën. Alleen al aan de ontwikkeling van batterijen werkt een team van meer dan 500 mensen.
Ook autobouwers als Chery, ChangAn, Dongfeng, FAW en Jinghua pakten tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar al uit met schone auto’s en bussen. Voorlopig zijn het alleen bedrijven en overheidsdiensten die zich dergelijke voertuigen kunnen veroorloven
De steeds sterkere aanwezigheid van internationale automakers in China versterkt het groene ontwikkelingspotentieel nog. Toyota, GM, Ford, Volkswagen en Honda gaan er wereldwijd op achteruit maar verkochten de voorbije zes maanden nog wel fors meer in China. Joint ventures tussen die internationale bedrijven en Chinese ondernemingen waren in de eerste helft van 2009 goed voor 70 procent van alle personenwagens die in China werden verkocht. In juni bracht Ford zijn hoofdkwartier voor Azië en Afrika naar Sjanghai over. Het nieuwe GM heeft zijn hoofdkwartier voor internatonale activiteiten ook in Sjanghai.
Reageer op dit bericht