De Global Green Challenge (een spin off van de World Solar Challenge) vind plaats in Australie en is the place to be voor voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden. De auto’s laten zien wat de huidige mogelijkheden zijn, en wat er in de toekomst mogelijk zal zijn.
Het laatste record komt van een Rode Tesla Roadster gemaakt in 2008. Siman Hackett en zijn bijrijder Emilis Prelgauskas reden 501 kilometer op een volle batterij, dit is iets wat nog nooit gedaan is door een productie auto dat op alternatieve brandstof rijdt.n Wanneer er geen bijrijder was geweest had de auto waarschijnlijk nogeen grotere afstand af kunnen leggen.
Over zijn techniek zegt Simon Hacket ” Emilis en ik hebben decennia aan ervaring met het vliegen van gliders en we hebben dezelfde energie conserverende technieken gebruikt voor het rijden, met uistekende resultaten! De auto had ongeveer nog 1.5 kilometer range over toen de rit klaar was. We hebben 501 kilometer gereden op een volle baterij, denk daar maar eens over na.” Om het maximale uit de batterij van de Roadster te halen werd de gemiddelde snelheid op 55 km per uur gehouden. Boven die snelheid begint de luchtweerstand meer energie te eisen. Dit reduceert de range van de auto.
Wat was het vorige record? Deze is ook neergezet door een Tesla Roadster tijdens de Rallye Monte Carlo D’energies Alternatives, namelijk 387,6 kilometer met nog 61 km over op de batterij. EPA’s methodologie heeft de afstand van de 53kWu lithium-ion batterij van de Tesla geschat op 392 km. De foto boven: ” De veiligheidszegel is op de oplaad poort geplakt voordat de reis is begonnen. Omdat dit onderdeel uitmaakt van de Global Green Challenge zijn er verschillende officiele juryleden aanwezig die de resultaten moeten verificieren. We zijn tijdens de reis gevolgd door onze support crew die de hele reis op tape hebben staan” (Via Treehugger)
november 5th, 2009 om
Zeer goed nieuws, Als we met een normale gezinsauto de helft van het aantal km halen moet dit voldoende zijn, als we straks overal oplaadpunten hebben.
november 6th, 2009 om
Het begint zeker de goede kant op te gaan. Ik verwacht dat de accu technologie ook nog wel wat zal gaan verbeteren de komende tijd. Momenteel komt er heel veel geld vrij voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling.